“Propozycja podania”.
Z ilustracją możesz sobie
darować ten zbędny dopisek.
W branży spożywczej nagminnie spotykany dopisek. A napisać trzeba, żeby nas ktoś czasem nie oskarżył, że w kisielu z saszetki nie znalazł całych truskawek. Jakby tu to ominąć..? Może, zamiast zlecać grafikowi misterne fotomontaże idealnych owoców, zamówić rysunek dla swojego produktu? Z innej beczki: skoro w środku woreczka nie znajduje się gotowa pieczeń wołowa to lepszym rozwiązaniem będzie zilustrowanie zawartości opakowania w nietypowy, ciekawy sposób, nikogo nie wprowadzając w błąd (jak byłam mała, to na prawdę myślałam, że w tych torebkach jest gotowy obiad!).
Ilustracja w nowoczesnej etykiecie produktu i opakowaniach.
Ilustracja produktowi potrzebna osobiście.
Co to właściwie jest ta ilustracja produktowa?
Próbując odpowiedzieć na pytanie, czym jest ilustracja produktowa od razu nasuwa się na myśl dosłowne tłumaczenie tego pojęcia, czyli po prostu ilustracja jakiegoś produktu. Czy rzeczywiście tak jest? Właściwie to tak, jak najbardziej. Ilustracja produktowa jest swego rodzaju alternatywą na przykład dla zdjęć produktowych. Może przedstawiać dany produkt w sposób bardziej lub mniej rzeczywisty.
Czytaj więcej
Ilustracja zamiast zdjęcia? Jak to tak?!
W zdecydowanej większości reklam to właśnie zdjęcia grają główną rolę. Tyle tylko, że te zdjęcia bardzo często wcale zdjęciami nie są. Być może kiedyś były zdjęciami, natomiast teraz, to znaczy te zdjęcia ujęte w reklamie, są tworami graficznymi, dopracowanymi komputerowo, czasami tylko tworzonymi na bazie zdjęć. Zdjęcia te lub „zdjęcia” są wyidealizowane, a nawet przeidealizowane, bardzo rzadko, o ile w ogóle, odzwierciedlają rzeczywistą formę danego produktu czy usługi. Jest tak dlatego, żeby te produkty czy usługi wydawały się bardziej atrakcyjne. Nie ma w tym oczywiście niczego złego, jednak z czasem te przeidealizowane zdjęcia mogą się odbiorcy, krótko mówiąc, przejeść i znudzić. Alternatywą dla zdjęć może okazać się ilustracja produktowa, bowiem ma ona kilka zalet. Taka ilustracja zwykle jest cały czas aktualna, nawet jeśli wygląd danego produktu czy danej usługi lekko się zmienił, ponieważ niezaprzeczalnym plusem ilustracji zdecydowanie jest fakt, iż nie musi ona odzwierciedlać w sposób idealny tego, co ma przedstawiać. Ma być tylko podpowiedzią dla odbiorcy, takim rysunkiem pomocniczym, można by rzec. Dodatkową jej zaletą jest jej oryginalność, bowiem żadna inna firma z pewnością nie będzie miała dokładnie takiej ilustracji, przedstawiającej swoje usługi czy produkty, a ze zdjęciami może być różnie. Zdjęcia też nawet jeśli nie muszą być takie same, to mogą być bardzo podobne, przy czym również spada ich unikalność. Poza tym wszystkim ilustracja również dużo bardziej przykuwa uwagę niż zdjęcie, najprościej w świecie, jest bardziej atrakcyjna w odbiorze i potrafi wzbudzić sobą znacznie większe zainteresowanie.
Ilustracja na opakowaniach
Biorąc do ręki opakowanie jakiegoś produktu, chcielibyśmy wiedzieć zapewne, jak ten produkt wygląda w środku. Wiele opakowań w tym celu jest całkowicie lub częściowo przezroczyste, dzięki czemu można dokładnie zobaczyć co jest w środku. Niektóre opakowania jednak nie mogą mieć takiej szybki, dlatego że produkt będący w środku po prostu nie wyglądałyby zbyt atrakcyjnie lub też z pewnych innych powodów tej szybki nie mogą mieć. W takich sytuacjach najczęściej na opakowaniach umieszcza się zdjęcia danego produktu, tego jak wygląda bezpośrednio po wyjęciu z opakowania lub po przygotowaniu. Co więcej, jeśli chodzi o zdjęcia produktów po przygotowaniu, często mogą być one bardzo mylące, no bo weźmy na przykład opakowanie budyniu. Czy po otwarciu saszetki z proszkiem, od razu już mamy gotowy budyń? No nie, a najczęściej na tej saszetce taki gotowy budyń jest właśnie przedstawiony. Oczywiście nie ma w tym niczego złego, natomiast można to w pewien sposób obejść. Można ukazać dany produkt w sposób bardzo atrakcyjny dla odbiorcy, a nie musi to być wcale zdjęcie tego produktu tym bardziej zdjęcie już po przygotowaniu. Mowa oczywiście o ilustracji. Samo projektowanie opakowań jest niezmiernie ważnym procesem w powstawaniu danego produkty, gdyż ma być ono swego rodzaju wizytówką tego, co jest w środku takiego opakowania. Konsument, sięgając po opakowanie, zanim jeszcze w ogóle po nie sięgnie, musi zostać zaciekawiony danym opakowaniem, a więc musi być ono atrakcyjne. Ilustracja na opakowaniu świetnie się sprawdzi, gdyż możemy ukazać na niej produkt na różne sposoby.
Ilustracja na etykietach opakowań
Projektowanie etykiet na opakowania produktu to kolejna, niezmiernie ważna część procesu tworzenia. Czym jednak różni się ilustracja na opakowaniu od ilustracji na etykiecie? To zależy w głównej mierze od formy opakowania, ponieważ jeśli opakowanie to kartonik bądź saszetka, to w całości może pokrywać się ilustracją, natomiast etykieta jest małą częścią danego opakowania, a nie całym opakowaniem. Idealnie wpasuje się we wszelkiego rodzaju butelki, słoiki czy opakowania z przezroczystej folii. W tym przypadku często widać produkt, który znajduje się w środku opakowania, co więc już samo w sobie będzie przykuwać uwagę i zachęcać, jednak na danej etykietce najlepiej jest umieścić coś, co dodatkowo będzie sobą interesowało konsumenta. Może to być mały lub duży element, który odwzorowywał będzie w pewien sposób dany produkt lub to, co można z niego lub za jego pomocą przygotować.
Ilustracja ozdobą danego produktu
Ilustracja na opakowaniu czy etykiecie nie tylko musi być przecież odwzorowaniem danego produktu. Zresztą nie tylko musi być na opakowaniu czy etykiecie. Może być ona na jakimkolwiek tylko produkcie zechcemy. Zostawmy całkowicie za sobą produkty spożywcze czy kosmetyczne, a skupmy się na produktach, które są bez opakowań. Mam tutaj na myśli na przykład ubrania, zabawki i podobnego typu rzeczy. Przecież na nich również mogą występować ilustracje i również są to ilustracje produktowe. Tak więc w tym przypadku ilustracja spełnia jedynie lub w głównej mierze funkcję ozdobną, a więc sprawia, że dany produkt staje się unikalny i wyróżnia się spośród wszystkich innych produktów tego typu.
Jak zapewnić unikatowość i oryginalność ilustracji produktowej?
Już samo w sobie stworzenie ilustracji dla danego produktu zapewnia mu oryginalność i unikatowość, sprawia też że produkt ten wyróżnia się spośród innych podobnych produktów tego rodzaju. Jednak gdy chcemy dodać danej ilustracji jeszcze trochę dodatkowego charakteru to nic prostszego. Wystarczy tylko wymyślić, co ma ona przedstawiać, dostosować do niej swoje preferencje (na przykład) kolorystyczne i tyle! Projekt będzie nie tyle co unikatowy i oryginalny, ale będzie też z całą pewnością interesujący i atrakcyjny dla odbiorcy.