Do czego potrzebne mi to logo?
Krótka anatomia identyfikacji wizualnej.
Co to jest identyfikacja wizualna i do czego służy?
Identyfikacja wizualna to krótko mówiąc bardzo proste przedstawienie nas samych, naszej marki czy naszych usług bądź produktów, często za pomocą prostej grafiki. To takie nasze, można by powiedzieć, logo. Jest to więc zazwyczaj obrazek lub rysunek, który przedstawia dokładnie to, co mamy do zaoferowania lub przedstawia w bardzo ciekawy sposób nazwę naszej marki. Zdecydowanie największą zaletą takiej identyfikacji jest przede wszystkim jej unikalność i oryginalność, bowiem jest ona dopasowana do konkretnych wymagań i pewne jest, iż nikt na świecie nie będzie miał dokładnie takiej samej identyfikacji wizualnej jak my. Identyfikacja wizualna również ma za zadanie wyróżniać daną markę spośród wszystkich pozostałych.
Czytaj więcej
Po co identyfikacja wizualna?
Taka identyfikacja wizualna jest też w pewien sposób naszym podpisem, tylko przedstawionym w sposób graficzny, a nie złożonym z literek. Jest też ona znakiem charakterystycznym, wyróżniającym daną osobę czy też markę. Ma to być swego rodzaju znak rozpoznawczy, dzięki czemu odbiorca, widząc dane logo, od razu przypomni sobie o tej konkretnej firmie czy też marce. Identyfikacja wizualna marki buduje więc jej rozpoznawalność, ponieważ im więcej się ją widzi, tym bardziej się ją zapamiętuje. Warto więc mieć jako firma czy marka własne logo i zostawiać je wszędzie gdzie tylko można, czy to na wizytówkach, na dokumentach, w mailach i w wielu innych miejscach, gdzie tylko jest to możliwe. Identyfikacja wizualna dla firm powinna być bardzo ważna, gdyż buduje ona również ich tożsamość i kreuje wizerunek.
Dla kogo identyfikacja wizualna?
Zwykle tworzy się ją dla marek i firm, ażeby miały one swój charakterystyczny znak. Logo dodaje też odrobinę profesjonalizmu, ale przede wszystkim jest znakiem rozpoznawalnym danej firmy. Zdecydowanie warto takie logo posiadać, gdyż działa ono też jako reklama. Odpowiednia identyfikacja wizualna może nawet nadać produktom czy usługom dodatkowej magii, to znaczy kiedy znamy jakiś produkt danej firmy i lubimy go, to wszystko co będzie opatrzone tą samą identyfikacją wizualną będzie wywierało na nas wrażenie równie wartościowego, nie ważne już co to w ogóle będzie za produkt.
Identyfikacja wizualna to nie tylko logo
Napisałam trochę wcześniej, iż identyfikacja wizualna to głównie logo, jednakże nie tylko jest to logo. Może to być na przykład też dany kolor. Wiele przecież jest firm, które kojarzymy z konkretnym kolorem, prawda? Właśnie! Czemu więc tego nie wykorzystać? Wystarczy wszędzie, gdzie jest nasza marka, ten kolor wprowadzać, czy to w logo, czy na stronie internetowej, w reklamach, czy tez w wielu innych miejscach. Tak więc jest identyfikacja graficzna oraz kolor, jednak czym jeszcze może być identyfikacja wizualna? Może to być też konkretna czcionka, konkretna ilustracja czy właściwie wszystko, co przyjdzie nam do głowy i można to wykorzystać jako identyfikację firmy.
Gdzie można wykorzystać identyfikację wizualną?
Przede wszystkim można wykorzystać ją na stronie internetowej czy w reklamie, to zapewne są takie najpowszechniejsze formy przekazu. Można też jednak swoją identyfikację umieścić w każdym miejscu, które tylko przyjdzie nam do głowy. Mogą to być dokumenty, wizytówki, ulotki, czy gadżety promocyjne, na przykład smycze do kluczy, kubki czy podkładki pod kubki, magnesy, naklejki bądź chociażby znaki wodne na zdjęciach.
Jak dobrać odpowiednią identyfikację wizualną?
Żeby dobrać odpowiednią identyfikację wizualną dla konkretnej marki, należy najpierw pomyśleć sobie o tym, z czym ta marka nam się kojarzy i z czym powinna się ona kojarzyć odbiorcy. Potem możemy dodać takie elementy jak na przykład ulubiony kolor, może ulubione zwierzę czy nawet ulubioną potrawę. Wszystko to można zamienić na odpowiednią identyfikację wizualną. Jeśli dana marka produkuje na przykład karmę dla kotów, to motywem przewodnim może być właśnie kot albo też miska pełna karmy czy odciski kocich łapek, a jeśli z kolei to firma sprzątająca, to na przykład napisy mogą być wypisane na brudnej szybie. Mamy tu pełną dowolność, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia.
Skąd można dowiedzieć się, że dana identyfikacja wizualna się przyjęła?
Jeśli martwisz się, że wybrana przez Ciebie identyfikacja wizualna Twojej firmy nie spotka się z pozytywnym odbiorem lub odbiorcy nawet nie będą jej zauważać, to… możesz mieć rację. Oczywiście może się tak zdarzyć, ale właściwie wszystko co tworzymy może nie spotkać się z pozytywnym odbiorem, prawda? Jeśli stworzyłeś/aś daną firmę lub dopiero planujesz ją stworzyć, to zastanów się dlaczego. Skąd w ogóle powstała myśl o założeniu działalności lub własnej marki? Na pewno powstała ona z pomysłu, bardzo prawdopodobne też, że z dobrego pomysłu, który mógł jednak nie zostać odebrany pozytywnie przez większość. Zawsze znajdzie się ktoś, komu nie spodoba się to, co tworzymy, nie ma na to żadnej rady i trzeba się z tym po prostu pogodzić. Identyfikacja wizualna ma przede wszystkim podobać się nam samym, a to czy spodoba się odbiorcy, to już jego indywidualna sprawa. Nie musi się przecież podobać komuś, kto chciałby skorzystać z danych usług czy z danego produktu, czyż nie? Często nie podobają nam się różne opakowania jakichś produktów, a i tak przecież je kupujemy, nie ma tutaj żadnego powiązania jednego z drugim. Jest jednak jedna funkcja identyfikacji wizualnej, która z całą pewnością okaże się być skuteczna, czy będzie się komuś podobała czy nie. Mowa tu o tej najważniejszej funkcji, czyli tej wyróżniającej daną markę spośród innych. Z całą pewnością kiedy kolorem przewodnim danej marki jest na przykład kolor zielony, to myśląc o tej marce pomyślimy też od razu o kolorze zielonym, a myśląc o kolorze zielonym, bardzo prawdopodobne, iż pomyślimy też o tej marce. To wszystko działa bardzo pozytywnie na marketing i zachęca odbiorcę do skorzystania z usług czy produktów konkretnej marki.